PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=100640}

Do utraty tchu

À bout de souffle
7,5 17 904
oceny
7,5 10 1 17904
7,3 30
ocen krytyków
Do utraty tchu
powrót do forum filmu Do utraty tchu

Pełnometrażowy debiut Godarda nie zawiera może jakichś ponadczasowych treści, ale niemniej stanowi świadectwo końca pewnej epoki i początku innej, co czyni go filmem ważnym. Jesteśmy tu świadkami narodzin francuskiej Nowej Fali, a choć nie jest to pierwszy nowofalowy obraz, to chyba najbardziej tożsamy z ideą całego nurtu, bowiem "Do utraty tchu" jest tryumfem wolności i artystycznego nieskrępowania. Wolności symbolicznej, bo [SPOILER] główny bohater mimo, że umiera na końcu, robi to pozostając do końca wierny swoim świadomym wyborom [KONIEC SPOILERA]; i wolności dosłownej, jak w scenie wypadku, którego jest świadkiem, ale ten żaden sposób nie wpływa na rozwój postaci i wydarzeń. Godard odrzucił tu nie tylko sztywne ramy konwencji, ale także teatralną naturę odgrywania ról i całą kinową sztuczność. Film nie ma czołówki i napisów końcowych, kamera bardziej podgląda świat niż go filmuje, a kreacje Jean-Paula Belmondo i Jean Seberg pełne są swobody i improwizacji. Godard czerpał sporo z czarnego kryminału, oparł nawet postać Michela na bohaterze bogartowskim, ale jednocześnie udało mu się nakręcić coś zupełnie nowego i własnego, pozostającego symbolem swoich czasów.

eon_blue

francuski egzystencjalizm jest ponadczasowy;)
ciekawe, że tak naturalnie grający aktorzy odtwarzają postaci tak naprawde dosyć sztuczne, niemal klisze, ale w tej calej umowności wiele prawdy zostalo zawartej
a bohater bogartowski okazuje się współczesnym Syzyfem

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones